Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Законом № 2147-VIII від 03.10.2017 «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» внесені зміни до діючих процесуальних кодексів. Закон передбачає зміни до існуючих правил розгляду справ у відповідних процесах. Крім того, Закон запроваджує нові інститути, положення яких, розширює процесуальні можливості судів, а разом з цим, поліпшує судовій гілці влади виконувати завдання, які покладаються на неї. Серед таких процесуальних новацій, які направлені на формування єдиної правозастосовної діяльності, окрему увагу слід надати інституту, який притаманний лише адміністративному процесу та отримав назву «зразкова справа».
«Інститут зразкової справи було розроблено за прикладом «пілотних рішень», які приймає Європейський суд з прав людини. Впровадження вказаного інституту в адміністративному судовому процесі покликано на зменшення навантаження на суддів, забезпечення єдності застосування судової практики та сприяє найкоротшому строку розгляду і вирішенню великої кількості однотипних справ», - зазначалось у пояснювальній записці до законопроекту № 6232.
За своєю суттю нові положення адміністративного процесу, в частині вищенаведеного інституту, передбачають процесуальні механізми розгляду справ, у яких відносини сторін та правові норми, якими вони регулюються, є схожими (типові справи), за прикладом рішення Верховного Суду в одній з таких справ (зразковій справі).
Закон передбачає, що у випадку, коли у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.
Зазначимо, що особливості провадження у зразковій справі встановлені статтею 290 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 290 КАС України, якщо у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебуває десять або більше типових адміністративних справ, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.
Встановлені вимоги і до подання про розгляд справи. Для вирішення питання про відкриття провадження у зразковій справі Верховний Суд може витребувати з відповідного суду (судів) матеріали типових справ. Вирішення питання про відкриття провадження у зразковій справі, про відмову у відкритті провадження у зразковій справі, розгляд зразкової справи здійснюється колегією суддів Верховного Суду у складі не менше п'яти суддів.
На розгляд питання про відкриття провадження у зразковій справі Верховному Суду дається строк у 10 днів з дня надходження матеріалів.
Зразкові справи будуть розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, визначених у статті 290 КАС України. При цьому Верховний Суд має відмовляє у відкритті провадження у зразковому справі, якщо подання не відповідає вимогам частини першої та (або) другої статті 290 КАС України, зокрема через значні розбіжності у їх фактичних обставинах, які унеможливлюють прийняття для них зразкового рішення. Ухвала про відкриття Верховним Судом провадження у зразковій справі публікується на офіційному веб-порталі судової влади України, а також в одному із загальнодержавних друкованих засобів масової інформації не пізніше ніж за десять днів до дати судового засідання. З цього моменту вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про розгляд зразкової справи.
Рішення Верховного Суду у зразковій справі підлягає перегляду Великою Палатою Верховного Суду за правилами перегляду рішень в апеляційному порядку.
Також, нова редакція КАС України передбачає особливості проваджень по типових справах. Зокрема, суд, який розглядає типову справу, має право зупинити провадження за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою у випадку, якщо Верховним Судом відкрито провадження у відповідній зразковій справі.
Крім того, провадження у типовій справі підлягає відновленню з дня набрання законної сили рішенням Верховного Суду у відповідній зразковій справі.
Більш того, на суд покладається зобов’язання враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.
На судове рішення у типовій справі може бути подана апеляційна скарга. Рішення апеляційної інстанції за наслідками перегляду типової справи також може бути оскаржене у касаційному порядку, але виключно з двох підстав:
1) суд першої та (або) апеляційної інстанції при вирішенні типової справи не визнав її типовою справою та (або) не врахував правові висновки, викладені у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи;
2) справа, в якій судом першої та (або) апеляційної інстанції ухвалено рішення з урахуванням правових висновків, викладених у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, не відповідає ознакам типової справи.
Отже, вказана процедура в адміністративному процесі дає змогу зменшити навантаження на суддів, забезпечує єдність правозастосовчої практики та сприяє швидкому розгляду великої кількості однотипних справ.
Спрощення процедури оскарження однотипних справ та формування Верховним Судом позиції у таких справах, яка є обов’язковою для судів, що розглядають типові справи, є великим кроком у дотриманні сучасних світових стандартів здійснення судочинства, а разом з цим, кроком у напрямку дотримання першочергових цінностей держави, серед яких є захист прав, свобод людини, та суспільства в цілому.